fbpx

Bartłomiej Achler

adwokat

Jestem prawnikiem branży medycznej. Zabezpieczam prawne interesy podmiotów leczniczych i przedstawicieli zawodów medycznych.
[Więcej >>>]

Skontaktuj się

Rejestracja podmiotu leczniczego. 7 błędów, których warto unikać

Bartlomiej Achler07 marca 2022Komentarze (0)

Jeżeli przeczytałeś ten wpis, to wiesz, że rejestracja podmiotu leczniczego w Rejestrze Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą jest tylko jednym z etapów zakładania własnej placówki medycznej. Jest to jednak etap, na którym może spotkać Cię wiele – niespodzianek, które nie tylko skomplikują Ci życie i utrudnią rozpoczęcie działalności, a także mogą Cię narazić na niepotrzebne koszty.

Z tego wpisu dowiesz się, jakich błędów (czasem nieoczywistych)  unikać na etapie rejestracji podmiotu leczniczego w RPWDL.

🎧 Jeżeli wolisz posłuchać podcastu na ten temat, zapraszam 🙂

Błąd pierwszy – niedoszacowanie czasu na rejestrację

Często zdarza się, że trafiają do mnie Klienci tuż przed planowanym rozpoczęciem działalności. Zadbali o wszystko – o lokal, o personel, o sprzęt… Tylko nie o rejestrację w RPWDL, która jest kluczowym (choć bynajmniej nie jedynym) warunkiem legalnego rozpoczęcia działalności leczniczej.

I owszem, część urzędów wojewódzkich działa niezwykle sprawnie. Bywa, że proces rejestracji trwa zaledwie kilka dni. Nie zapominaj jednak, że nie jest to regułą. Jest duże ryzyko, że rejestracja Twojej placówki potrwa dłużej, niż zakładałeś.

Rejestracja podmiotu leczniczego powinna zakończyć się w terminie 30 dni od złożenia wniosku. I choć zazwyczaj trwa to krócej, warto dać sobie nieco więcej czasu i złożyć wniosek z odpowiednim wyprzedzeniem. Zalecam co najmniej 30 dni przed planowanym, rozpoczęciem działalności.

Błąd drugi – nieprawidłowe PKD

Powszechną praktyką jest wpisywanie w firmowych dokumentach rejestrowych kodów PKD „na zapas”. Co więcej, czasami Klienci robią to „na wyczucie”, na przykład:

Planujesz sprzedawać suplementy diety i wpisujesz PKD: PKD 47.73.Z – Sprzedaż detaliczna wyrobów farmaceutycznych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach. Tymczasem prawidłowy kod PKD to 47.29.Z – Sprzedaż detaliczna pozostałej żywności prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach.

Drobiazg? Niekoniecznie. Taki błąd może sprawić, że rejestracja Twojego podmiotu leczniczego się skomplikuje. Pamiętaj, że wykonując działalność leczniczą nie możesz prowadzić:

  • hurtowni farmaceutycznej,
  • hurtowni farmaceutycznej produktów leczniczych weterynaryjnych,
  • apteki ogólnodostępnej ani punktu aptecznego,

W omawianym przykładzie narażasz się na zwrot wniosku i konieczność zmiany przedmiotu działalności w dokumentach firmowych. Może być to problem zwłaszcza w przypadku podmiotów wpisanych do KRS – zmiana PKD może w takim przypadku potrwać dłużej.

The form you have selected does not exist.

Błąd trzeci – „klinika” w nazwie  zakładu leczniczego lub jednostki organizacyjnej

Słowa „klinika” i „kliniczny” w nazwie zakładu leczniczego są – z pewnymi wyjątkami – niedozwolone. „Clinic” również jest na cenzurowanym. Więcej na ten temat przeczytasz >>> tutaj.

Błąd czwarty – niedozwolone lub błędne treści na stronie internetowej

Możesz zapytać – Co wspólnego ma strona internetowa z rejestracją podmiotu leczniczego? Otóż ma. Jeżeli posiadasz stronę www, jej adres podlega wpisowi do RPWDL.

Zdarza się, że urzędnik rozpatrujący Twój wniosek o rejestrację podmiotu leczniczego, zajrzy na stronę internetową placówki. MOże się to zdarzyć zwłaszcza, jeżeli urzędnik ma wątpliwości co do treści wniosku. Na Twojej stronie internetowej może znaleźć na przykład:

  • treści stanowiące niedozwoloną reklamę;
  • informacje o zakresie usług niezgodne ze złożonym wnioskiem
  • brak informacji o specjalistach lub informacje niezgodne z wnioskiem

W takim przypadku ryzykujesz zwrotem wniosku i koniecznością korekty treści na stronie internetowej placówki.

Błąd piąty – brak opłaty lub opłata w niewłaściwej wysokości

Rejestracja podmiotu leczniczego w RPWDL wiąże się z koniecznością wniesienia opłaty na rachunek właściwego urzędu wojewódzkiego. Jej wysokość zmienia się co rok. Na chwilę obecną (marzec 2022 r.) jest to 589 złotych.

Dowód uiszczenia opłaty musisz dołączyć do wniosku o wpis.

Jeżeli działasz na podstawie pełnomocnictwa (lub sam go udzielasz), dodatkowo musisz opłacić 17 złotych tytułem opłaty skarbowej. Zarówno pełnomocnictwo, jak i dowód wniesienia opłaty skarbowej musisz dołączyć do wniosku.

Błąd szósty – podpis niezgodny z reprezentacją

Jeżeli Twój podmiot działa w formie spółki, zwróć uwagę na to, jakie zasady reprezentacji obowiązują w Twojej spółce. Zdarza się, że, przykładowo, umowa spółki przewiduje reprezentację dwuosobową, a wniosek o wpis do RPWDL podpisuje tylko jeden członek zarządu.

Zanim zatem złożysz wniosek o rejestrację podmiotu leczniczego, sprawdź, jakie zasady reprezentacji ustaliłeś w swojej umowie spółki.

Błąd siódmy – nieprawidłowe kody resortowe

RPWDL opiera się na systemie resortowych kodów identyfikacyjnych. Nie wdając się w szczegóły, kody te określają m.in.:

  • formę prawną podmiotu leczniczego
  • jednostki organizacyjne podmiotu leczniczego
  • rodzaj działalności leczniczej
  • specjalności komórek organizacyjnych
  • funkcje ochrony zdrowia
  • dziedziny medycyny, pielęgniarstwa albo dziedziny mające zastosowanie w ochronie zdrowia, w których są udzielane świadczenia zdrowotne

Rejestracja podmiotu leczniczego w dużym stopniu opiera się właśnie na prawidłowym zastosowaniu resortowych kodów identyfikacyjnych. Błędnie wybrane kody resortowe to najczęstsze przyczyny zwrotów wniosków o rejestrację.

Nie zaszkodzi więc przed złożeniem wniosku zapoznać się z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z 17 maja 2012 r. w sprawie systemu resortowych kodów identyfikacyjnych oraz szczegółowego sposobu ich nadawania.

Powodzenia 😊

A jeżeli nie chcesz sam zajmować się procedurą rejestrową, zawsze możesz skorzystać z pomocy pełnomocnika.

The form you have selected does not exist.

W czym mogę Ci pomóc?

Na blogu jest wiele artykułów, w których dzielę się swoją wiedzą bezpłatnie.

Jeżeli potrzebujesz indywidualnej płatnej pomocy prawnej, to zapraszam Cię do kontaktu.

Przedstaw mi swój problem, a ja zaproponuję, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić i ile będzie kosztować moja praca.

Bartłomiej Achler

    Administratorem Twoich danych osobowych wskazanych w formularzu jest Bartłomiej Achler prowadzący działalność gospodarczą pod firmą "ACHLER Kancelaria adwokacka Bartłomiej Achler", 00-891 Warszawa, ul. Chłodna 22a lok. 9/10. Przetwarzamy Twoje dane wyłącznie w zakresie oraz w celu udzielenia odpowiedzi na pytanie zawarte w formularzu kontaktowym (podstawa przetwarzania danych to realizacja prawnie uzasadnionych interesów administratora w postaci komunikacji z czytelnikami bloga). Twoje dane wskazane w formularzu kontaktowym będą przetwarzane przez okres niezbędny do udzielenia Ci odpowiedzi.
    Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do tego, żeby odpowiedzieć na Twoje pytanie. Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, prawo do przenoszenia swoich danych.
    Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych znajdują się w Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Ci prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

    { 0 komentarze… dodaj teraz swój }

    Dodaj komentarz

    Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Bartłomiej Achler prowadzący działalność gospodarczą pod firmą ACHLER Kancelaria adwokacka Bartłomiej Achler Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

    Administratorem danych osobowych jest Bartłomiej Achler prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Kancelaria adwokacka Bartłomiej Achler z siedzibą w Warszawie.

    Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem bartlomiej.achler@prawodlazdrowia.pl.

    Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

    Poprzedni wpis:

    Następny wpis: