Regulamin organizacyjny podmiotu leczniczego to podstawowy dokument w Twojej działalności. Wciąż jednak zdarza mi się słyszeć:
Panie mecenasie, jaki regulamin? To zwykła spółka cywilna i kilku lekarzy… Co tu organizować?
Niestety, to tak nie działa…
Czy regulamin organizacyjny jest obowiązkowy?
Obowiązek posiadania regulaminu organizacyjnego dotyczy wszystkich podmiotów wykonujących działalność leczniczą. Niezależnie zatem od tego, czy prowadzisz jednoosobową działalność gospodarczą, spółkę cywilną, czy spółkę prawa handlowego, powinieneś posiadać regulamin organizacyjny.
Regulaminu organizacyjnego nie muszą posiadać lekarze (w tym lekarze dentyści) oraz pielęgniarki, jeżeli wykonują indywidualną praktykę wyłącznie w innym podmiocie leczniczym, na podstawie zawartej z nim umowy.
Jeżeli więc prowadzisz praktykę zawodową ale pracujesz wyłącznie dla innego podmiotu leczniczego, nie musisz martwić się regulaminem. Jeśli jednak choć niewielką część swojej aktywności zawodowej poświęcasz na prowadzenie własnego gabinetu, zadbaj o to, by posiadać regulamin organizacyjny podmiotu leczniczego. To, wbrew pozorom, nie jest wielki wysiłek… Możesz, na przykłąd, zajrzeć do naszego sklepu:
KLIKNIJ TUTAJ 👇
Minimalna treść regulaminu organizacyjnego podmiotu leczniczego
Regulamin organizacyjny podmiotu leczniczego jest najważniejszym aktem wewnętrznym określającym funkcjonowanie Twojej placówki. Zgodnie z ustawą powinien on określać, w jaki sposób i w jakich warunkach udzielasz świadczeń zdrowotnych swoim pacjentom.
Treść regulaminu podmiotu leczniczego powinna być dostosowana do specyfiki każdej placówki. Nie bez znaczenia jest rodzaj udzielanych świadczeń, czy forma prawna .
jest jednak pewne minimum treści, które powinieneś w tym dokumencie zawrzeć zawrzeć. Regulamin organizacyjny podmiotu leczniczego powinien zawierać co najmniej:
- firmę albo nazwę podmiotu;
- cele i zadania;
- strukturę organizacyjną zakładu leczniczego;
- rodzaj działalności leczniczej oraz zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych;
- miejsce udzielania świadczeń zdrowotnych;
- przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych, z zapewnieniem właściwej dostępności i jakości tych świadczeń;
- organizację i zadania poszczególnych jednostek lub komórek organizacyjnych zakładu leczniczego oraz warunki ich współdziałania;
- warunki współdziałania z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą w zakresie zapewnienia prawidłowości diagnostyki, leczenia, pielęgnacji i rehabilitacji pacjentów oraz ciągłości przebiegu procesu udzielania świadczeń zdrowotnych;
- wysokość opłaty za udostępnienie dokumentacji medycznej;
- organizację procesu udzielania świadczeń zdrowotnych w przypadku pobierania opłat;
- wysokość opłaty za przechowywanie zwłok pacjenta przez okres dłuższy niż 72 godziny od osób lub instytucji uprawnionych do pochowania zwłok oraz od podmiotów, na zlecenie których przechowuje się zwłoki w związku z toczącym się postępowaniem karnym – WAŻNE! – wymogu tego nie stosuje się, jeżeli udzielasz wyłącznie świadczeń ambulatoryjnych;
- wysokość opłat za świadczenia zdrowotne;
- sposób kierowania jednostkami lub komórkami organizacyjnymi zakładu leczniczego.
Jak widzisz jest tego trochę. Oczywiście im bardziej rozbudowaną masz strukturę organizacyjną, tym bardziej złożona będzie treść regulaminu.
Jeżeli prowadzisz monitoring wizyjny pomieszczeń ogólnodostępnych w swojej placówce – również powinieneś to określić w regulaminie.
Jak wprowadzić regulamin organizacyjny podmiotu leczniczego?
Obowiązek ustalenia regulaminu organizacyjnego ciąży na kierowniku podmiotu leczniczego. To w jakim trybie nastąpi wprowadzenie regulaminu, w dużym stopniu zależy od formy prawnej Twojej placówki. Jeżeli prowadzisz działalność w formie spółki handlowej, umowa spółki może określać pewne wymogi związane z wprowadzeniem regulaminu np. konieczność podjęcia uchwały wspólników.
Pamiętaj też, że kontrolujący z urzędu wojewódzkiego będą wymagali, aby regulamin organizacyjny Twojego podmiotu leczniczego był podpisany przez kierownika placówki.
{ 22 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }
Dzień dobry.
Czy jest możliwość przygotowania przez Pana regulaminu organizacyjnego dla SPZOZ GOZ i jak wygląda ewentualna oferta cenowa?
Pozdrawiam Małgorzata Chabros
Dzień dobry Pani Małgorzato,
Oczywiście, istnieje taka możliwość. Wysłałem do Pani maila w tej sprawie.
Pozdrawiam serdecznie
Dzień dobry, a czy w regulaminie muszą być prawa i obowiązki pacjenta? Z niczego to nie wynika a wszyscy mają….
Panie Damianie,
dziękuję za komentarz. Nie muszą być, ale warto je tam umieścić. Część placówek wykonuje w ten sposób obowiązek (wynikający z ustawy o prawach pacjenta) dotyczący informowania pacjenta o jego prawach. Zazwyczaj robi się to odrębnym dokumentem, ale czasami placówki wrzucają to do regulaminów. Określenie obowiązków pacjenta jest z kolei w interesie placówki i przydaje się na wypadek tzw. pacjentów „trudnych”.
A czasami przyczyna jest prozaiczna – wrzuca się to na zasadzie „bo wszyscy mają…” 🙂
Czy czasem akt art. 24 w zw. z art. 23 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 roku o działalności leczniczej (tekst jedn. Dz.U. z 2020 r., poz. 295, ze zm. nie jest aktem wygasłym?
Panie Grzegorzu,
dziękuję za komentarz. Te przepisy w dalszym ciągu obowiązują. Zresztą są w ustawie o działalności leczniczej od początku (z różnymi modyfikacjami) i nic nie wskazuje, żeby miały zniknąć lub utracić moc obowiązującą.
Pozdrawiam serdecznie
Panie Mecenasie,
czy w regulaminie placówki medycznej można umieścić zakaz wnoszenia broni na jej teren? Czy taki zapis jest wówczas skuteczny?
Z góry dziękuję za odpowiedź!
Pani Julio,
moim zdaniem jak najbardziej. Można też wskazać, że zakaz nie dotyczy np. funkcjonariuszy policji…
Pozdrawiam,
Witam,
Czy w regulaminie organizacyjnym w postanowieniach końcowych można ująć zapis, że zobowiązuje się pracowników SPZOZ do zaznajomienia się z treścią regulaminu organizacyjnego?
Pozdrawiam i z góry dziękuję za odpowiedź,
Joanna
Pani Joanno,
nie widzę przeszkód, żeby taki zapis znalazł się w regulaminie, ale przede wszystkim powinno się to znaleźć w umowie z pracownikiem i jego zakresie obowiązków.
Pozdrawiam
Witam
Czy istnieje możliwość przygotowania przez Pana dokumentacji potrzebnej do otwarcia podmiotu medycznego?
Proszę o informację
Pozdrawiam serdecznie
Panie Jakubie, jak najbardziej. Proszę o kontakt mailowy. Zachęcam również do zapoznania się z ofertą https://prawodlazdrowia24.pl Być może znajdzie Pan tam coś dla siebie 🙂
Pozdrawiam serdecznie
Dzień dobry,
chciałbym się dowiedzieć czy mógłby Pan sporządzić taki regulamin dla podmiotu leczniczego
Dzień dobry,
Jak najbardziej. Proszę o kontakt mailowy na adres: bartlomiej.achler@prawodlazdrowia.pl
Pozdrawiam serdecznie
Dzień dobry.
Czy jest możliwość przygotowania przez Pana regulaminu organizacyjnego dla podmiotu leczniczego oraz jak wygląda to finansowo oferta cenowa?
Czy nazwy podmiot leczniczy a zakład leczniczy są używane wymiennie?
Dzień dobry,
pozwolę sobie zacząć od końca. Nie, nazwy podmiotu i zakładu nie mogą być używane wymiennie. Co więcej, nie mogą być takie same. Warto o tym pamiętać przy rejestracji. W dużym uproszczeniu – nazwa podmiotu to nazwa firmy czyli to, co mamy wpisane w CEIDG lub KRS, nazwa zakładu to nazwa placówki (gabinetu, przychodni etc.).
Oczywiście, przygotowujemy regulaminy. Cena ustalamy indywidualnie i zależą one od struktury pod miotu, finansowania, rodzaju i zakresu działalności etc. Opcją najtańszą jest skorzystanie z gotowego wzoru w naszym sklepie https://prawodlazdrowia24.pl/produkt/regulamin-organizacyjny-podmiotu-leczniczego/ Jest to regulamin, który zawiera wszystkie wymagane elementy, ale trzeba go dostosować do specyfiki własnego podmiotu.
Proszę o kontakt mailowy w celu uzyskania dokładnej oferty na przygotowanie regulaminu „na miarę” dla Pani placówki.
Pozdrawiam serdecznie
Dzień dobry.
Złożyłem wraz z żoną spółkę z o.o.. Oboje wykonujemy zawód lekarza w formie JDG w innych placówkach. W naszej spółce będziemy zatrudniać innych lekarzy ale i sami będziemy świadczyć usługi medyczne. Czy spółka z o.o. musi być wpisana do RPWDL ? Jeśli tak, to o czym oprócz regulaminu muszę pamiętać przy składaniu wniosku? Jakie sprawy/wpisy/ zgody muszę załatwić w Izbach Lekarskich?
Bardzo Panu dziękuję za udzielenie odpowiedzi
Panie Leszku, tak – spółka musi zostać zarejestrowana w RPWDL jako podmiot leczniczy. Do wniosku dołącza Pan jedynie opłatę (obecnie 666 PLN). Proszę pamiętać przede wszystkim o polisie OC, regulaminie, kompletnej dokumentacji RODO, dokumentacji strony www (jeżeli taką stronę spółka będzie posiadała) oprogramowaniu do dokumentacji medycznej, procedurze udostępniania i zabezpieczenia dokumentacji medycznej, karcie praw pacjenta.
W OIL musi Pan zgłosić nowy podmiot jako miejsce wykonywania działalności.
Pozdrawiam,
Dzień dobry, czy podnajmując funkcjonujący gabinet (który ma wszystkie odbiory) spółce z oo (która ma siedzibę w tym samym miejscu) to oprócz wniosku RPWDL spółka musi robić kolejne odbiory sanepidu czy może funkcjonować i przyjmować pacjentów na mojej dokumentacji ??? dziękuje za odpowiedz
Pani Joanno, nie ma w ogóle obowiązku odbiorów. Poza tym jeżeli działalność nie zmienia się znacząco dotychczasowa dokumentacja będzie ok.
Dzień dobry,
Czy cennik wszystkich świadczeń musi być umieszczony w treści regulaminu? Czy chodzi o konkretne świadczenia? Czy można zrobić ewentualnie jedynie odniesienie do innego aktu regulującego ceny w spółce?
Pani Moniko,
wysokość opłat jest obowiązkowym elementem regulaminu.
Pozdrawiam serdecznie